za 31 jul 2010 23:58

Genua gescheurd ...

Om half drie 's ochtends, als ik net een uurtje aan dek zit, scheurt het grote voorzeil, de rolgenua van de stag af. Gelukkig zit 'ie nog vast aan de schoten en het dek, maar de grote lap zeil ligt vrijwel helemaal naast de boot en sleept door het water. Bovenin klappert nog een klein stukje en duidelijk is te zien dat het zeil doormidden is gescheurd. Snel maak ik Koen wakker. Hij houdt het roer in de hand en ik haal het zeil binnen. Daarna gaat de stormfok erop. De genua was echt te veel van het goede. Waarschijnlijk kwam er te veel water van een hoge golf en wind in het zeil. Het natte zeil legen we binnen op de kajuitvloer daar kijken we morgen wel verder naar. Het restje dat bovenin hangt rollen we om de stag zodat het klapperen ophoudt en we halen de werkfok te voorschijn. Een veel kleiner zeil, dat anders gesneden is. Beter geschikt voor dit weer en vrijwel geen kans dat de golven dit zeil raken omdat het veel hoger gesneden is. Dat hadden we eerder moeten doen.

De rest van de nacht blijft het ruig. We slapen weinig en zijn blij als het om half vijf licht wordt. De schade aan de genua lijkt mee te vallen. Het is met name het stiksel dat gescheurd is, maar bovenin is ook een deel door midden gescheurd. In Engeland maar eens kijken of het nog te repareren valt. Met de wind die we nu hebben is de werkfok voldoende zeil.

We zeilen per dag ruim 120 mijl af, maar Peterhead in Schotland blijft nog ver weg omdat we er niet rechtstreeks naar toe kunnen varen. Hemelsbreed halen we die 120 mijl dus bij lange na niet. Vraag is wanneer we aankomen en wat dat betekent voor ons plan om rond te varen.

Terug naar complete blog.